مرکز و کمپ ترک اعتیاد

ترک اعتیاد و ترک مواد مخدر و درمان بیماران سوء مصرف مواد مخدر

مرکز و کمپ ترک اعتیاد

ترک اعتیاد و ترک مواد مخدر و درمان بیماران سوء مصرف مواد مخدر

مرکز ترک اعتیاد بهبودی اقامتی امید رهایی راگا تحت مجوز رسمی فعالیت از بهزیستی استان تهران (شمیرانات ) در بهترین منطقه آب و هوایی شهر تهران در منطقه یک : اقدسیه ، محله ازگل در 600 متر مربع دارای بهترین کادر دلسوز ، با اخلاق ، متعهد به خدمت رسانی بصورت شبانه روزی در دو شیفت کاری با برنامه های متنوع آموزشی ، فرهنگی ، ورزشی با مدیریتی کارآمد ، با متد و پلان کاری مجزاء فعالیت بسزایی در حوزه پیشگیری و بهبودی دارد .

  • ۰
  • ۰

اعتیاد، یک بیماری با طیف وسیعی از شرایط و رفتارهای آسیب رسان است و شناخت این علائم می تواند به فرد مبتلا به اعتیاد کمک کند. پزشکان در حال حاضر اعتیاد را تحت یک دسته به نام اختلال های مرتبط با مواد و اعتیاد تشخیص می دهند. "
اعتیاد به مواد مخدر و الکل به طور معمول به عنوان تفریحی شروع می شود، که به موجب آن مصرف می تواند به مرور زمان بیشتر شود.. این بیماری پیشرونده است, به این معنی که با گذر زمان, فرد تحمل بالاتری را از خود نشان خواهد داد, اغلب درگیر رفتاری می شود و احساس نیاز شدید و علائم ترک را تجربه می کند.
نشانه های جسمانی اعتیاد:
علامت اصلی اعتیاد, الگوی مشکل مصرف است که منجر به اختلال یا پریشانی قابل توجه بالینی می شود. علائم اختصاصی با توجه به اختلال اعتیاد آور متفاوت است. فرد مبتلا به اختلال مصرف مواد, در کنترل استفاده از یک ماده خاص مشکل دارد.
آن ها به استفاده از یک ماده یا درگیر ماندن در رفتار اعتیاد آور ادامه می دهند, اگرچه ممکن است از آسیب احتمالی آگاه باشند و یا شواهد روشنی از آسیب برایشان وجود داشته باشد. هوس قوی نیز اعتیاد را مشخص می کند. فرد ممکن است قادر به متوقف کردن مصرف مواد اعتیاد آور یا رفتارش با وجود ابراز تمایل به ترک نباشد.
علائم و نشانه های اختلال مصرف مواد می تواند در افراد متفاوت باشد, ماهیت یا رفتار بیش از حد, سابقه خانواده و شرایط فردی در آن ها تاثیر گذار است.
علائم روانی اعتیاد
علائم اعتیاد که باعث اختلالات روانی می شوند، عبارتند از:
ناتوانی در توقف مصرف:
در بسیاری از موارد, مانند وابستگی به نیکوتین, الکل, یا مواد دیگر, فرد حداقل یک تلاش جدی و ناموفق برای ترک انجام خواهد داد. این ممکن است فیزیولوژیکی باشد, زیرا برخی مواد مانند هروئین, به طور شیمیایی اعتیاد آور هستند و در صورتی که فرد از مصرف آن ها جلوگیری کند, علائم ترک اعتیاد را ایجاد می کند.
مصرف و سو استفاده از مواد به رغم مشکلات سلامتی ادامه دارد:
فرد به طور مرتب این ماده را مصرف می کند, حتی اگر بیماری های مرتبط با آن را بگیرد.برای مثال, سیگاری ها ممکن است پس از توسعه یک بیماری قلبی یا ریوی نیز به مصرف سیگار ادامه دهند و یا حتی چنانچه در این بخش از نمناک گفته شده است ممکن است آن ها از تاثیر سلامت ماده یا رفتارشان هم مطلع نباشند.
برخورد با مشکلات:
فرد مبتلا به اعتیاد عموماً احساس نیاز به مصرف دارو و یا انجام رفتار برای مقابله با مشکلات آن ها را دارد.
وسواس:
فرد ممکن است به یک ماده وسواس داشته باشد, زمان و انرژی بیشتری صرف پیدا کردن مواد خود کند و در برخی موارد می تواند از آن استفاده کند.
ریسک پذیری:
فرد مبتلا به اعتیاد ممکن است برای به دست آوردن مواد, و جور کردن پول مواد مخدر خود دست به هر ریسک و خطری بزند. در حالی که تحت تاثیر برخی مواد, فرد مبتلا به اختلال مصرف مواد ممکن است درگیر فعالیت های مخاطره آمیز مانند رانندگی سریع و خطرناک شود.
مصرف یک مقدار دوز اولیه:
این در اختلال مصرف الکل رایج است. فرد ممکن است به سرعت، مقدار زیادی الکل مصرف کند تا احساس خوبی داشته باشد.
نشانه های اجتماعی اعتیاد:
اختلال مصرف مواد می تواند بر نحوه ارتباط فرد با دیگران تاثیر داشته باشد.
تفریح نکردن:
یک فرد با وابستگی به مواد ممکن است برخی از فعالیت هایی را که پیش از این باعث شادی آن ها شده بود، رها کند. به عنوان مثال, یک فرد مبتلا به اختلال مصرف الکل ممکن است دعوت برای اردو زدن و یا گذراندن یک روز در یک قایق را رد کند، اگر که در آنجا به الکل دسترسی نداشته باشد.
فرد مبتلا به نیکوتین ممکن است دعوت دوستانش به یک کافی شاپ یا رستوران را به دلیل عدم مصرف در آن مکان رد کند.
ترک سرگرمی ها و فعالیت ها:
با پیشرفت اعتیاد, فرد ممکن است در تفریحاتی که از آن لذت می برند, دست بکشند. برای مثال افرادی که به تنباکو وابسته هستند, ممکن است متوجه شوند که دیگر نمی توانند به طور فیزیکی با شرکت در ورزش مورد علاقه خود کنار بیایند.
حفظ یک منبع خوب:
افراد مبتلا به اختلال های مصرف مواد همیشه مطمئن می شوند که منبع خوبی دارند, حتی اگر پول زیادی نداشته باشند. آن ها ممکن است برای اطمینان از در دسترس بودن مواد، بودجه خانه خود را قربانی کنند.
انکار:
تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به اختلال استفاده از مواد، آگاه نیستند که مشکل دارند. آن ها ممکن است از وابستگی فیزیکی به ماده آگاه باشند، اما نمی پذیرند که نیاز به درمان دارند و آن را انکار یا رد می کنند، و این باور را دارند که آن ها می توانند "هر زمانی" که بخواهند آن را ترک کنند.
مصرف بیش از حد و یا سو مصرف مواد:
برخی از انواع اختلالات مصرف مواد مانند مصرف الکل یا اختلالات مصرف مواد مخدر می توانند منجر به مصرف یک مقدار نامناسب از ماده شود. اثرات فیزیکی سو استفاده از ماده می تواند شدید باشد و شامل آور دوز کردن نیز شود با این حال، برای یک فرد مبتلا به اختلال مصرف مواد، این اثرات به اندازه کافی برای جلوگیری از مصرف بیش از حد آینده کافی نخواهد بود.
ذخیره داشتن:
یک فرد معتاد ممکن است ذخیره کوچکی از ماده ای را داشته باشد که در بخش های مختلف خانه یا اتومبیل پنهان شده باشد، اغلب در مکان های غیر محتمل، برای جلوگیری از تشخیص این اتفاق رخ خواهد داد.
مسائل قانونی:
این بیشتر مشخصه برخی از وابستگی های الکلی و مواد مخدر است. مشکلات قانونی ممکن است اتفاق بیفتد، زیرا این ماده موجب اختلالات در قضاوت می شود و یا موجب می شود فرد در معرض خطر بیشتری در معرض اختلال عمومی یا خشونت قرار گیرد و یا قانون را لغو کند تا مواد را بدست آورد.
•    نرفتن به مدرسه / سر کار
•    مشکلات در مدرسه / سر کار
•    از دست دادن تعهدات مهم
•    منزوی شدن / پنهان کاری در مورد فعالیت ها
•    مشکلات حقوقی
•    مشکلات زناشویی
•    مشکلات مالی (همیشه به پول نیاز دارند)
•    نشانه های عاطفی اعتیاد
•    تحریک پذیری / مجادله
•    حالت تدافعی
•    ناتوانی در مقابله با استرس
•    از دست دادن علاقه به فعالیت ها / افرادی که بخشی از زندگی شان هستند
•    نفرت انگیز بودن
•    به آسانی گیج شدن
علائم ظاهری اعتیاد:
استفاده مرتب از یک ماده می تواند بر گستره ای از عملکردها و سیستم های بدن تاثیر بگذارد.
علائم بازگشت اعتیاد:
وقتی سطح ماده ای که فرد به آن وابستگی دارد بیشتر می شود، ممکن است عوارض جسمی را بسته به ماده تجربه کند، که عبارتند از:
•    گرایش
•    یبوست
•    اسهال
•    لرزیدن
•    تشنج
•    عرق
•    رفتار غیر معمول از جمله خشونت
تغییر اشتها:
برخی از مواد اشتهای افراد را به صورت افراطی تغییر می دهد. برای مثال مصرف ماری جوانا ممکن است به میزان زیادی اشتها را افزایش دهد در حالی که کوکائین ممکن است آن را کاهش دهد.
آسیب و یا بیماری برای استفاده از ماده مخدر:
استعمال مواد، برای مثال، تنباکو و کراک می تواند منجر به بیماری های تنفسی و سرطان های ریه شود. حتی ممکن است منجر به آسیب به اعضا و مشکلاتی در رگ ها و شریان ها شود، در برخی موارد منجر به توسعه عفونت و از دست دادن یک عضو می شود. مصرف بیش از حد الکل می تواند منجر به مشکلات مزمن کبد شود.
بی خوابی:
بی خوابی یک نشانه مشترک و رایج است. چنانچه در نمناک اشاره کرده ایم استفاده از محرک های مخدری مانند سرعت یا اکستازی، ممکن است یک چرخه خواب اختلال شده را ترویج دهد، زیرا ممکن است فرد برای چند شب بیدار بماند تا به دور همی ها برود و از آن استفاده کند.
یک تغییر در ظاهر:
فرد ممکن است دچار ظاهری پریشان، خسته و نحیف شود. همان طور که استفاده از ماده و یا انجام رفتار اعتیاد آور بدتر و بیشتر می شود، کارهایی از جمله شستن لباس ها و انجام بهداشت فردی هم کمتر می شود.
افزایش تحمل:
بدن تاثیر ماده را در طول زمان کاهش می دهد، بنابراین فرد احساس می کند که نیاز به مصرف میزان بیشتری برای رسیدن به همان تاثیر را دارد. فرد ممکن است کمی از این علائم و یا بسیاری از آن ها را تجربه کند.
اختلال مصرف مواد می تواند تاثیر بسیار متفاوتی بر تک تک افراد داشته باشد. اختلال استفاده از مواد علائم بسیاری دارد که می تواند منجر به آسیب جسمی و روانی، فعالیت های روزمره و زندگی اجتماعی شود.
آنطور که در این بخش بسیار مهم نمناک عنوان شده است این اثرات به شدت به نوع ماده، شرایط شخصی، زندگی خانوادگی، سطح بالایی از بینش در رفتار آن ها و وضعیت مالی فعلی آن ها بستگی دارد.
از نظر روان شناختی، اختلال مصرف مواد میتواند منجر به ادامه مصرف شود، علیرغم اثرات دیگر بر روی سلامتی و عدم توانایی استفاده از آن. یک فرد ممکن است در معرض ابتلا به یک ماده یا فعالیت در معرض آسیب قرار گیرد.
رفتارهای اعتیادآور و مواد ممکن است منجر به از بین بردن مسئولیت های شخصی، فعالیت هایی که قبلا مهم بودن و تعاملات اجتماعی شود. اختلال مصرف مواد همچنین می تواند به مقابله با قانون منجر شود، هم در به دست آوردن یک ماده و هم در انجام اقدامات غیر طبیعی و غیرمعمول که ناشی از استفاده از ماده است.
مصرف منظم مواد نیز بسته به نوع ماده می تواند باعث آسیب فیزیکی نیز شود. برخی از مواد می توانند علائمی را از قبیل لرزش, تعریق و یا تهوع ایجاد کنند.
اگر فردی از این علائم آگاه باشد, باید درمان خود یا فردی که در مورد آن نگران هستند را در اسرع وقت در نظر بگیرند.
•    خیلی فعال یا آرام شدن (بسته به مواد)
•    الگوهای تکراری گفتار
•    گشاد شدن مردمک چشم، قرمزی
•    بالا کشیدن زیاد بینی و آبریزش بینی (که قابل انتساب به سرما نیست)
•    پوست رنگ پریده و یا سو تغذیه
•    لباس هایی که دیگر فیت تن نیستند
•    کاهش وزن بیش از حد
•    بوی غیر معمول بدن به خاطر فقدان بهداشت فردی

  • ۹۸/۱۱/۱۷
  • علی نجفی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی